Muzeum - instytucja, której zadaniem jest badanie, naukowa analiza materialnych świadectw cywilizacji człowieka i jego otoczenia, gromadzenie, przechowywanie, konserwacja i udostępnianie w celu naukowym, jak również najbardziej trywialnym, czyli rozrywkowym. Miejsce, które służy do przechowywania dóbr kultury, kontemplowania i podziwiania. Ma spełniać różne funkcje, m.in: ochronną, edukacyjną i estetyczną. Brzmi poważnie?
Dlaczego warto chodzić do muzeum?
Muzea mogą być różne, dotyczyć wielu dziedzin życia – sakralne, pocztowe, kolejnictwa, rzemiosła, techniczne, zabawek, sztuki i wiele innych.
Dla mnie jako historyka sztuki, najbardziej interesujące jest muzeum sztuki, gdzie mogę podziwiać dzieła wielkich mistrzów malarstwa, rzeźby, architektury czy rzemiosła artystycznego. Wszystkie wcześniej wymienione funkcje, które może spełniać instytucja kulturalna są jednakowo ważne, choć może edukacyjna na dzień dzisiejszy wysuwa się na prowadzenie. Muzeum to nie tylko eksponaty wokół, których należy chodzić w kapciach, zachować ciszę i spokój. To miejsce, gdzie można nauczyć się bardzo ciekawych rzeczy od najmłodszych lat. Miejsce, gdzie całą rodziną można spędzić wolny czas. Miejsce, gdzie można poznać historię artystów, dzieł sztuki. Nauczyć się, jak łączyć ze sobą kolory, jak przedstawić daną porę roku, nauczyć się znaczenia pozornie trudnych słów, takich jak symbol, atrybut, weduta czy rozpoznawania epok i stylów.
Czy muzeum to miejsce dla dzieci?
Muzea otwierają się na widzów, zwiedzających – także tych najmłodszych. Proponują bogatą ofertę edukacyjną. Najmłodszym poprzez zabawę chcą pokazać sztukę, starszym proponują oprowadzanie pokazując tylko kilka, wybranych dzieł. Bo podczas jednej wizyty w muzeum nie da się zobaczyć i zapamiętać wszystkiego.
Przyprowadzając dzieci do muzeów otwieramy ich na świat, pokazujemy szersze myślenie, otwieramy młode umysły na piękno, estetykę, wrażliwość. Pokazujemy jak od dawnych czasów po dzień dzisiejszy odbierany był świat, co było ważne, jak ludzie się ubierali, jakie budowano miasta.
A jeżeli młody widz, chce w przyszłości zostać artystą, to już od najmłodszych lat powinien się tego uczyć. Nie tylko praktyka jest ważna , teoria również. Dlatego my w „Sztuczkach ze sztuką”, również chcemy teorię przekazywać w przyjazny sposób, aby później muzeum już nie było tak obcym miejscem. Bardzo często słyszę od dzieci, że nie spodziewały się, iż w muzeum może być tak fajnie, mogą zobaczyć tyle kolorów czy tak niesamowitych obrazów. Dzieci próbują te obrazy dotknąć, wejść w ich świat, poczuć magię jaką wytwarzają wokół siebie.