Warto wiedzieć

Pies - najlepszy przyjaciel i terapeuta

Kontakt chorego człowieka z psem, potrafi zdziałać cuda! Dogoterapia, czyli terapia z udziałem psa, skierowana jest nie tylko do dzieci, ale również do osób starszych. Chorzy na autyzm, artretyzm, schizofrenię, chorobę Alzheimera coraz częściej korzystają z pomocy czworonogów. I odnoszą sukcesy!

 

Pierwsze terapie wspomagane obecnością psa zapoczątkował amerykański psychiatra Boris Levinson już w 1964 roku. Wykorzystywał on czworonogi do leczenia dzieci autystycznych i odkrył, że obecność psa nie tylko pomaga w budowaniu przyjaznej reakcji z pacjentem, ale również pozytywnie wpływa na samo zachowanie dzieci. Zaspokaja podstawowe potrzeby, takie jak potrzeba dotyku, bliskości, ciepła.  Terapia przy użyciu psa poza stymulacją zmysłu dotyku pozwala na wielopoziomowe usprawnianie rozwoju ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego, poza tym rozwija kompetencje społeczne.

 

W jaki sposób kontakt z psem działa terapeutycznie?

 

Istotą tego rodzaju terapii jest przede wszystkim nawiązanie łączności, bliskości pomiędzy psem a chorą, niesprawną osobą. Może ona mieć charakter indywidualnych zajęć, gdzie pies terapeuta pracuje tylko z jedną osobą, bądź grupowych, które mają bardziej edukacyjny i ogólnorozwojowy charakter. Cele takiej terapii mogą być różne. Pies może uczestniczyć tak naprawdę w większości czynności, które wykonuje dziecko lub osoba chora - może mu po prostu towarzyszyć, ale również jest bardzo pomocny przy budowaniu pozytywnych emocji: wyzwala spontaniczną aktywność, często spowodowaną samą obecnością psa. Wpływa na poprawę sprawności ruchowej oraz sprawności lokomotorycznej.  Pozytywnie oddziałuje na czucie i normowanie czucia powierzchniowego oraz proprioceptywnego oraz  normalizuje napięcie mięśniowe. Obecność psa wpływa na wszystkie zmysły, poprawia koncentrację oraz wspomaga naukę poznawania nowych słów i czytania. Dodatkowo wpływa relaksacyjnie i wyciszająco na dzieci.  Poza tym rozwija umiejętność okazywania uczuć i emocji, pojawiających się w czasie zabaw z psem. Dzieci uczą się i rozwijają poprzez naśladowanie ruchów ciała psa, bądź innych czynności wykonywanych przez zwierzę.

Zajęcia edukacyjne uczą dzieci jak obchodzić się z psem, jak go pielęgnować i dbać o jego potrzeby. Dzięki temu dzieci rozwijają empatię oraz poczucie odpowiedzialności za drugą osobę/stworzenie.

 

Pies, który może uczestniczyć w terapii

 

Psy, które mają kontakt z dziećmi i chorymi muszą spełniać kilka warunków: szybko się uczyć, być  otwarte na innych, opanowane. Przeważnie wykorzystywane są labradory, golden retrivery, często też husky i beagle.

Dogoterapia jest wykorzystywana miedzy innymi w takich zaburzeniach:

  • chorobach kardiologicznych
  • Zespole Down’a
  • Zespole Aspergera
  • autyzmie
  • upośledzeniach umysłowych
  • wadach wzroku
  • wadach słuchu
  • zaburzeniach mowy
  • zaburzeniach koordynacji ruchowej
  • dysfunkcjach społecznych

 

Pies: dlaczego jest tak dobrym terapeutą ?

 

Pies jest doskonałym towarzyszem osób chorych, ponieważ:

  • nie ocenia lecz akceptuje dziecko/ chorego takim, jaki jest: nie wydaje sądów na temat wyglądu, postępów w rozwoju, akceptuje wszelkie humory, nastroje, zawsze wysłucha i nie skrytykuje.
  • nie wyznacza granic, ani reguł, jest gotowy do działania cały czas, reaguje na każdy sygnał spontanicznej aktywności dziecka.
  •  nie oczekuje a daje od siebie: pozawala się głaskać, przytulać, daje całego siebie.
  •  niczego nie zabrania, wręcz pozwala zaglądać sobie w zęby, do ucha, klepać się po plecach czy odbierać sobie zabawki - akceptuje każde zachowanie i nie okazuje zniecierpliwienia.
  • nie stawia warunków, kocha bezwarunkowo.

 

Poza tym posiadanie czworonoga, daje także inne korzyści! Oto tylko kilka z nich:

 

  1. Pies w dom, zdrowie w dom: badania przeprowadzone przez panią psycholog Dr Deborah Wells, dowodzą, iż osoby posiadające psy mają niższe ciśnienie krwi oraz niższy poziom cholesterolu, są sprawniejsze fizycznie i częściej uprawiają rożne sporty.
  2.  Sama obecność psa wpływa na lepsze radzenie sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych u dzieci i młodzieży ( jak problemy w szkole, rozwód rodziców )
  3.  Badania dowodzą ( i nadal są prowadzone ), że  psy to świetne antydepresanty. Poza tym kontakt z czworonogiem pozwala lepiej rozpoznać własne zachowania czy własne doznania.
  4. Głaskanie psa (czy kota) jest jedną z technik relaksacji i powoduje obniżenie ciśnienia krwi.
  5. Posiadanie psa wpływa pozytywnie na rozwijanie przez dzieci umiejętności społecznych. Takie dzieci lepiej mówią, mają lepszą koordynację ruchową oraz większą wiarę w siebie i są bardziej empatyczne.
  6. Pies sprawia, że częściej się uśmiechamy.
  7.  Wychowywanie się z psem zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii u dzieci. 

 

Terapia z udziałem psa jest stosowana w Polsce od 1987, w 2004 roku powołano Polski Związek Dogoterapii, a od 2007 w dniu 15 czerwca obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Dogoterapii.

 

Autor http://www.mamailusia.blogspot.com Mama, psycholog. Od ponad dwóch lat idzie razem przez życie z Lu. Jej zainteresowania są związane z macierzyństwem, rozwojem dzieci oraz dogo- i bajkoterapią. Przyszły trener Trener Kompetencji Psychologiczno-Pedagogicznych - prowadzi warsztaty dla dzieci i rodziców. http://www.gu-guga.pl
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję