Małe dziecko

Jak wybrać przedszkole, które będzie idealne dla Twojego dziecka?

Już lada chwila zacznie się rekrutacja do przedszkoli na przyszły Rok Szkolny. Obok przedszkoli państwowych istnieje szeroki wybór kuszących swoją ofertą przedszkoli prywatnych. Jak wybrać przedszkole idealne?

 

Na co zatem zwracać uwagę, aby nie żałować swojego wyboru?

 

PATRZ Z DWÓCH PERSPEKTYW:

  • swojej, jako rodzica

Twoje zdanie w tej kwestii jest oczywiście decydujące, to Ty rozpatrujesz za i przeciw, sprawdzasz korzyści, badasz grunt. W rezultacie robisz to i dla siebie i dla swojego dziecka. Komfort psychiczny i dobre samopoczucie Twojego dziecka w przedszkolu to tez Twój komfort i satysfakcja z dobrego wyboru i spokoju o los pociechy.

 

  • z perspektywy dziecka, jako tego, które będzie spędzało w wybranym przez Ciebie miejscu większość dnia

Przy wyborze przedszkola pomyśl o swoim dziecku, o jego potrzebach, zainteresowaniach, uczuciach, emocjach. Na wizyty w przedszkolach zabieraj przyszłego przedszkolaka, sama zobaczysz, w którym miejscu czuje się lepiej, o ile w ogóle będziesz w stanie zaobserwować minę inną niż towarzyszącą przerażeniu i zachowanie dalekie od kurczowego trzymania się spódnicy mamy:) Jednak istotne jest to, aby nie izolować dziecka od sprawy wyboru przedszkola, ma to być przecież drugie po domu rodzinnym miejsce jego codziennych zabaw, nauki, odpoczynku, miejsce, w którym musi czuć się swobodnie i przyjemnie, a tylko wizyta dziecka w tym miejscu da Ci najbardziej namacalne dowody na jego przystosowanie do panujących w przedszkolu zwyczajów i nastawienie do tego miejsca.

 

Jak wybrać przedszkole? Zwróć uwagę na:

 

OPINIE w środowisku, wśród znajomych; odwiedzaj placówki polecane przez innych rodziców ale przyglądaj się temu, co dla Ciebie jest najważniejsze, nie temu, co zadawala innych

PIERWSZE WRAŻENIE PO ROZMOWIE TELEFONICZNEJ - otwartość i komunikatywność ze strony pracowników placówki, przyjazny ton rozmowy, szczegółowość i umiejętność odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości

ODCZUCIA PODCZAS PIERWSZEJ WIZYTY

  • czy ktoś z personelu przywitał Cię przy wejściu? Jak z Tobą rozmawiał? Czy zaproponował Ci oprowadzenie po przedszkolu, opowiedzenie o zwyczajach i specyfice placówki, przedstawił kadrę, a zwłaszcza ewentualnego, przyszłego wychowawcę Twojego dziecka, umożliwił Ci rozmowę z nim, pozwolił wejść do grupy? Czy ktoś zajął się Twoim dzieckiem (nie mówię tu o zabieraniu dziecka do grupy już przy pierwszej wizycie w przedszkolu, ale o zwykłym zapytaniu z ust pani przedszkolanki: „Jak masz na imię, ile masz lat?”, „Miło mi Cie poznać, ja mam na imię….”, Albo krótkim, przyjemnym powitaniu, miłym zdaniu w kierunku dziecka, ewentualnym zachęceniu do zabawy, gdy rodzice rozmawiają z dyrekcją.
  • wystrój wnętrza, wystawy prac dzieci, galerie zdjęć, informacje na tablicach: wszystko to świadczy o otwarciu na kontakt z rodzicem i pokazaniu tego, w jaki sposób placówka realizuje swoje zadania dydaktyczne i wychowawcze
  • estetykę, czystość, ład w pomieszczeniach (szatni, łazience, na korytarzu, w salach)
  • panującą w placówce atmosferę: uśmiechnięte i życzliwe przedszkolanki, radosne dzieci, gwar, śmiech
  • wygląd placu zabaw, jakość przyrządów i zabawek w salach i na podwórku

ORGANIZACJĘ DNI OTWARTYCH, podczas których dzieci i rodzice spotykają się na specjalnie zorganizowanych zajęciach

MOŻLIWOŚĆ DOBYCIA Z DZIECKIEM OKRESU ADAPTACYJNEGO czyli przebywania z nim w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, ze stopniowym wycofywaniem się rodzica

ORGANIZACJĘ PRZEDSZKOLA:

  • godziny otwarcia placówki (z reguły około 10 godzin, patrz na swoje możliwości i oczekiwania czasowe)
  • wykaz dni wolnych, w których placówka jest zamknięta (rodzice powinni mieć wgląd już podczas pierwszych wizyt, przed podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka do przedszkola)
  • kwestie finansowe: wysokość czesnego, formę i czas płatności, zajęcia oferowane w ramach czesnego, ofertę zajęć dodatkowo płatnych, cennik, zasady uczestnictwa i opłat za zajęcia dodatkowe
  • kwestie pozostawania dzieci w placówce po godzinach w razie wypadków losowych- zasady pobytu dziecka po godzinach otwarcia placówki
  • liczbę nauczycieli w grupie i zmianowość ich pracy- jak długo dzieci przebywają pod opieką jednego z wychowawców w ciągu dnia? Czy ten sam wychowawca prowadzi daną grupę przez cały okres trwania edukacji przedszkolnej, czy może zmienia się z każdym rokiem?
  • ewentualne godziny świetlicowe, na czym polegają, jak wygląda wtedy opieka nad dziećmi (ilość opiekunów, zróżnicowanie wiekowe dzieci)
  • ramowy plan dnia, liczbę posiłków, czas na odpoczynek, ewentualną drzemkę, codzienne spacery
  • przewidzianą maksymalną liczbę dzieci w grupie i ilość dzieci przypadającą na jednego nauczyciela/opiekuna, zwłaszcza w grupach młodszych, przy dzieciach wymagających większej uwagi, w przepisach ogólnych maksymalna liczba dzieci w grupie to 25 osób, jednak przedszkola prywatne ustalając status placówki oraz przygotowując umowę dla rodziców określają również maksymalną liczbę dzieci w grupie i liczbę nauczycieli; zaniepokoić może np. fakt, iż w grupie jest tylko jeden nauczyciel- sytuacja analogiczna do posiadania dwanaściorga dzieci i wychowywania ich jako samotna matka- tak na poważnie wychowawca prowadzący grupę powinien mieć przy sobie tzw. „pomoc”, czyli panią, która odciąży nauczyciela podczas prowadzenia zajęć i zajmie się np. dziećmi, które muszą wyjść do toalety, pomoże przy przeprowadzeniu zajęć, zostanie z dziećmi w razie konieczności opuszczenia sali przez nauczyciela
  • rodzaj oferty żywieniowej: własna kuchnia/firma cateringowa, jakość proponowanych posiłków, menu zgodne z zasadami żywienia dzieci, dostęp i znajomość menu przez rodziców, ilość posiłków w ciągu dnia, dostęp do wody pitnej, możliwość dostosowania diety do specjalnych potrzeb dziecka, cennik usług żywieniowych-wiele przedszkoli bierze udział w akcjach na rzecz rozpowszechniania idei zdrowego odżywiania dzieci i komponowania zbilansowanych, wartościowych posiłków, jedna z nich jest akcja „Zdrowy przedszkolak”- warto zapytać podczas wstępnych rozmów z dyrekcją o to, jak placówka zapatruje się na kwestię promocji zdrowego i świadomego żywienia dzieci, czy bierze udział w tego typu inicjatywach społecznych
  • ustalenia dotyczące zdrowia i higieny, wewnętrzne zasady typu nieprzyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, zakatarzonych
  • bezpieczeństwo pobytu w przedszkolu: zamknięta furtka, domofon, monitoring, wysokie ogrodzenie itp.- zabezpieczenia, które pomogą uniknąć obaw o bezpieczeństwo dziecka podczas pobytu w przedszkolu

 

Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej i pozostałe czynności , w rozliczeniu tygodniowym jest to:

  1. min. 1/5 czasu przeznaczona na zabawę
  2. min.1/5 czasu to pobyt na świeżym powietrzu (1/4 w przypadku młodszych dzieci)
  3. max 1/5 czasu przeznaczona na zajęcia dydaktyczne
  4. 2/5 czasu na dowolne zagospodarowanie przez nauczyciela (w tym czynności opiekuńcze, permanentne czynności)

 

PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY proponowany przez wychowawcę, podręczniki- masz prawo do wglądu, jednak decyzję co do wyboru podejmuje wychowawca

  • Możliwość ewentualnego, indywidualnego podejścia do dziecka, indywidualnego toku nauczania, formy pracy wyrównawczej, kompensacyjnej, pracy z dziećmi zdolnymi
  • Ofertę i różnorodność zajęć dodatkowych, formy i metody nauczania języków obcych
  • Przygotowanie pedagogiczne, kompetencje i doświadczenie nauczycieli

 

Formę komunikacji placówki z rodzicami:

- strona internetowa, kontakt mailowy, łatwy kontakt telefoniczny, osiągalność dyrekcji i pracowników placówki

-nastawienie na kontakt i współpracę z rodzicami, integrację, imprezy okolicznościowe, zebrania

Bogatą ofertę atrakcji dla dzieci oraz imprez okolicznościowych

OPIEKĘ SPECJALISTYCZNĄ: pomoc logopedyczna, psychologiczna, lekarska i jej dostępność

Prowadzenie obserwacji pedagogicznej przez nauczycieli i kompletowanie dokumentacji, systematyczne spotkania podsumowujące z rodzicami

 

Pamiętaj- kto pyta nie błądzi.

Masz prawo zapoznać się ze statutem placówki, który określa wszelkie kwestie organizacyjne, prawa i obowiązki dzieci, nauczycieli, rodziców. Zapytaj o ewentualne istnienie programu autorskiego, cele i wizję przedszkola, jego specyfikę.

Mamy nadzieję, że już wiecie, jak wybrać przedszkole! Od Waszego dobrego wyboru zależy szczęście i przyszłość Waszego dziecka. Życzę Wam zatem owocnych poszukiwań i satysfakcjonujących decyzji! Powodzenia!

 

To jeden z tekstów w ramach naszej Akcji: Edukacja.

Więcej informacji o rekrutacji do przedszkoli i zmianach w edukacji znajdziesz tu.

Autor Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Realizacja dziecięcych marzeń doprowadziła ją do ukończenia pedagogiki specjalnej, ogólnej oraz przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami terapii pedagogicznej. Uwielbia organizować maluchom czas, rozwijać ich zainteresowania i zdolności, tak by dodały im skrzydeł w dorosłym życiu.
0

0 Tatentowiczow dodało do Ulubionych ten artykuł. Dodaj i Ty!

  • Tagi:
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję