Zdrowy maluch

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Jesień za oknem zagościła już na dobre, a wielkimi krokami zbliża się do nas zima. Jak zadbać o odporność naszych maluchów w takim okresie? Jak możemy ją wzmocnić?

 

Zadbaj o odpowiednią dietę

Nie od dziś wiadomo, że im dłużej dziecko karmione jest piersią tym lepiej. Od pierwszych miesięcy życia dziecka odporność przekazywana jest wraz z mlekiem matki. Karmiąc piersią przekazujemy naszemu dziecku uodparniające przeciwciała, prebiotyki i priobiotyki, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit. W drugim półroczu życia dziecka zaczynamy wprowadzać stałe pokarmy, dlatego też warto, aby dieta dziecka była urozmaicona. Monotonna dieta przyczynia się do powstawania alergii pokarmowych. Jesienią a potem zimą warto zadbać o to, aby jeść produkty sezonowe. I jak najczęściej jeść dania gotowane, na ciepło.

Gotuj zupy wielowarzywne – warzywa i owoce zawierają mnóstwo witamin i mikroelementów, które chronią przed chorobami. Serwuj także surówki i sałatki ze świeżych warzyw i owoców oraz podawaj soki owocowe i warzywne np. sok jabłkowy, sok marchewkowy (jest źródłem witamin C, D, E, K i poprawia apetyt dziecka). Do potraw i napoi dodawaj miód, który ma działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i wzmacniające (miód włączamy do diety dziecka po 12 miesiącu życia).

Doskonałe są także dania z kaszy jaglanej - wzmacniają organizm i pomagają w leczeniu przeziębienia np. kleik z kaszy jaglanej. Kasza zawiera w sobie witaminy z grupy B, wapń, potas, żelazo, lecytynę i tryptofan. Do każdego dania staraj się dodawać natkę pietruszki, zwiększa ona wtedy przyswajalność żelaza, wzmaga apetyt. Jest źródłem witaminy C, która chroni przed infekcjami. Do obiadu możesz podać również surówkę z kapusty kiszonej (zbogaca florę jelitową bakteriami kwasu mlekowego, hamując rozwój chorobotwórczych bakterii. Pomaga również leczyć biegunkę).

 

Szukaj naturalnych źródeł witamin

Składniki odżywcze jakie wzmacniają odporność naszego dziecka to:

  • Witamina C znajdziemy ją w owocach kiwi, czarnej porzeczki, malinach, truskawkach, gruszkach, śliwkach, jeżynach, jagodach, owocach egzotycznych np. guawa, kiszonej kapuście, czerwonej papryce, sałacie czy natce pietruszki. Witamina C zwiększa przyswajalność żelaza, pobudza aktywność komórek odpornościowych.
  • Witamina A źródłem beta-karotenu jest marchewka, morele, brzoskwinie, czarne porzeczki, jagody, dynia, brokuły, pomidory, sałata.
  • Witaminy z grupy B są w nasionach roślin strączkowych np. fasola, mięsie, bananach, morelach, figi, śliwkach.
  • Cynk znajdziemy go w chudym mięsie, rybach i owocach morza, roślinach strączkowych pestkach dyni i słonecznika w kaszach i produktach z ciemnej mąki.
  • Selen zawarty jest w płatkach zbożowych, pełnoziarnistym pieczywie, cebuli, czosnku, wątróbce. Do jego przyswajania potrzebna jest witamina E (znajdziesz ją w orzechach, migdałach, olejach). Żelazo najwięcej żelaza zawartego jest w czerwonym mięsie, wątróbce, jajach, rybach brokułach, natce pietruszki, dyni, papryce. Nie zapominaj też o suszonych owocach, kaszach, roślinach strączkowych, między innymi soczewicy i ciecierzycy(cieciorce), fasoli, ziarna zbóż i szpinaku.
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe (omega 3) czyli tzw. dobre tłuszcze. Są obecne w rybach morskich, np. śledziach, halibucie, łososiu, dorszu, makrelach, w słodkowodnym pstrągu, tranie, orzechach, oliwkach, oleju słonecznikowym, rzepakowym oraz soi. Kwasy omega -3 dodaje się też do niektórych mlek modyfikowanych dla niemowląt oraz starszych dzieci.

 

Pamiętaj, aby nie przegrzewać dziecka

Oprócz odpowiedniej diety nie zapominajmy również o odpowiedniej temperaturze w domu. Wysoka temperatura sprzyja wysychaniu błon śluzowych co sprzyja zakażeniom. Temperatura w domu dla noworodka powinna być w 21-23°C a dla starszaków 20-21°C. Codziennie pomieszczenia w którym przebywa nasze dziecko powinny być również wietrzone. Dzięki temu zmniejszymy ilość bakterii i wirusów.

 

Autor http://mylifelittlelove.blogspot.com/ Świeżo upieczona mama Kai. Zawsze uśmiechnięta, odkrywa blaski i cienie macierzyństwa. Autorka bloga parentingowo-lifestylowego, zawodowo trener/szkoleniowiec.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję