Być może słowo „talent” jest w odniesieniu do 3-4 latka zbyt ryzykowne, gdyż jest to czas, kiedy maluch próbuje wszystkiego i niektóre podejmowane aktywności mogą wydawać się właśnie wyjątkowymi zdolnościami, a tak naprawdę przemijają z czasem, jeśli zaproponuje się im coś, co np. bardziej je zainteresuje. Maluch eksperymentuje z malowaniem, śpiewa bo śpiewają wszystkie dzieci, czasami zagra na bębenku i może to naprawdę lubić i chcieć wracać do tego w każdej wolnej chwili, jednak nie musi to oznaczać, że są to jego talenty. Tym samym nie zaprzeczam, że maluchy mogą przejawiać prawdziwe uzdolnienia w pewnych dziedzinach. Najlepszą kopalnią talentów są miejsca, w których osoba obiektywnie patrząca na dziecko może skonfrontować jego predyspozycje w różnych dziedzinach z umiejętnościami rówieśników i dodatkowo poprzeć zaobserwowane wnioski ponadprzeciętnymi uzdolnieniami odnosząc je do umiejętności rozwojowych dziecka w danym wieku.
Czym jest talent?
Często to właśnie w przedszkolu najłatwiej jest zauważyć szczególne zdolności dziecka. Rodzicom może być trochę trudniej ze względu na częsty brak obiektywizmu czy porównania z innymi dziećmi. W domu również nie zawsze możliwa jest styczność z przeróżnymi działaniami i nie zachodzą specyficzne sytuacje, w których można by zauważyć u dziecka ponadprzeciętną umiejętność.
Mówiąc o talencie nie możemy się również ograniczać do ściśle artystycznych ram pojmowania uzdolnień. Poza talentem rzeźbiarskim, wokalnym, muzycznym, aktorskim czy np. malarskim możemy mieć również do czynienia z talentem organizatorskim, przywódczym, sportowym.
Jak odnaleźć u dziecka talent?
Aby odkryć talent u dziecka musimy przede wszystkim:
- zwrócić uwagę na ponadprzeciętne zdolności, wyższy poziom intelektualny, oryginalność i inteligencję dziecka
- obserwować, co lubi robić i jakie są efekty podejmowanych aktywności
- stwarzać mu możliwość do wielokierunkowego rozwoju, proponować szeroką gamę aktywności, poprzez interakcje z kulturą, ludźmi i otaczającym światem rozwijać wyobraźnię twórczą
- motywować, ale nie narzucać swoich propozycji, jeśli dziecko nie chce malować, po prostu go do tego nie zmuszajmy, nie stawiajmy wygórowanych wymagań
- wyzbyć się krytyki i wzmacniać pozytywnie, co pozwoli na zdobycie umiejętności wyrażania siebie przez talent
- pobudzać zdolności, które dziecko sobie upodobało poprzez dodatkowe zajęcia i pracę w domu, pozwolić na rozwój uzdolnień a nie zahamować je
Obserwujmy więc nasze maluchy, być może ktoś z Was ma w domu małego Picasso:)