Uczeń

Spostrzegawczość i pamięć wzrokowa ucznia

Dlaczego należy rozwijać spostrzegawczość i pamięć wzrokową? Otóż stanowią one fundament, na którym dzieci nabywają kolejne umiejętności - zobacz, jak je doskonalić.

Kolejnymi istotnymi cechami, na których warto skupić uwagę zanim nasze dziecko przestąpi próg szkoły to spostrzegawczość i pamięć wzrokowa. Analizując ich wartość łatwo dojść do wniosku, że tak naprawdę są one podstawą każdej umiejętności nabywanej w toku uczenia się, czy przygotowania do nauki szkolnej w przedszkolu.

Przecież to zmysł wzroku odpowiednio stymulowany pozwala nam zapamiętywać kształty liter i cyfr, przechowywać w pamięci wyrazy, zdania, znaki graficzne itp. Pozwala na możliwość powstawania skojarzeń, interpretacji i wyobrażeń. Pomaga segregować elementy, rozpoznawać przedmioty, organizować pole spostrzeżeniowe, odczytywać znaczenie symboli.

 

Działania wspomagające spostrzegawczość i pamięć wzrokową powinny skupiać się m.in. na: 

  • wykonywaniu zadań pamięciowych - odtwarzanie wzorów, zapamiętywanie elementów, opowiadanie treści widzianej wcześniej ilustracji
  • kształtowaniu umiejętności skupienia uwagi dla pełniejszego obrazu pamięciowego
  • ćwiczeniu odtwarzania tego, co zostało przyswojone

Podsumowując ważna jest przede wszystkim umiejętność uważnego patrzenia, zapamiętywania i odtwarzania tego, co zobaczyliśmy z jak największą ilością szczegółów.

 

Jak umiejętnie patrzeć?

  1. Stwarzaj jak najwięcej sytuacji pracy z obrazkami, ilustracjami do opowiadania, bajki - analizujcie je, twórzcie złożone wypowiedzi, zwracajcie uwagę na mnogość szczegółów, omawiajcie ilustracje po każdej przeczytanej stronie książki.
  2. Bawcie się w segregowanie obrazków, klasyfikowanie ich, tworzenie zbiorów.
  3. Układajcie sekwencje obrazków a później odtwarzajcie je z pamięci, możesz też np. schować jeden element lub zmienić jego położenie, zadaniem dziecka  jest określenie „Co się zmieniło?”.
  4. Równie wartościowe są wszelkie zabawy w szukanie różnic miedzy obrazkami, ale nie ograniczajmy się tylko do kartki- ćwiczmy na przedmiotach, szukajmy szczegółów w otoczeniu.
  5. Układajcie mozaikę wg zapamiętanego wzoru, rysujcie szlaczki, proste rysunki pamięciowe.
  6. Zachęcajcie dzieci do obserwowania świata, zapamiętywania, odtwarzania tego, co je zadziwiło, zafascynowało.
  7. Twórzcie ilustracje do opowiadania przelewając zapamiętane treści i wyobrażenia na papier w formie rysunku.
  8. Obserwujcie i charakteryzujcie przyrodę: kształty chmur, drzew, falującą wodę, kwiecistą łąkę.

 

Aby rozwijać spostrzegawczość i pamięć wzrokową, musimy brać pod uwagę fakt, iż większość bodźców z otoczenia dociera do nas za pomocą zmysłu wzroku. Każdy z nas przechowuje w pamięci niezwykłe obrazy. Pokolenie nasze czy naszych rodziców ma to szczęście, że wychowywało się w czasach, w których wrażenia zmysłowe były intensywniejsze niż w dzisiejszym „cyber– świecie”. Niezwykłe obrazy z dzieciństwa tkwią w naszych głowach do dziś. Przypomnijmy sobie tamte zabawy i doświadczenia i wzbogaćmy o nie chłonne umysły naszych dzieci.

 

Autor Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Realizacja dziecięcych marzeń doprowadziła ją do ukończenia pedagogiki specjalnej, ogólnej oraz przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami terapii pedagogicznej. Uwielbia organizować maluchom czas, rozwijać ich zainteresowania i zdolności, tak by dodały im skrzydeł w dorosłym życiu.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję