Małe dziecko

Jak wspomagać rozwój mowy dziecka - ćwiczenia mowy

Rozwój mowy dziecka to bardzo ważny etap do którego należy podejść z uwagą i należytą starannością. Aby dziecko nie miało trudności w późniejszych latach należy ćwiczyć i rozwijać mowę. Oto kilka skutecznych ćwiczeń.

 

Ćwiczenia oddechowe wspomagające rozwój mowy dziecka:

 

Powinniśmy przeprowadzać je systematycznie każdego dnia, gdyż są konieczne do prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego, regulują prawidłowy oddech i kształtują nawyk oddychania przez nos. Najlepiej przeprowadzać je na powietrzu lub przy otwartym oknie.

  • dmuchanie na lekkie przedmioty z różnym natężeniem
  • dmuchanie przez słomkę
  • typowe ćwiczenia z porannej gimnastyki: wdech i uniesienie rąk, wydech i opuszczenie itp.
  • regulowanie wdechu wypowiadając głoski, wierszyki itp.

 

Ćwiczenia fonacyjne- głosowe:

 

  • używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych, naśladowanie odgłosów
  • modulowanie głosu- cicho, głośno
  • nauka wyliczanek, rymowanek, wierszyków, piosenek

 

Ćwiczenia artykulacyjne:

 

  • miny z pokazywaniem zębów
  • ćwiczenia języka
  • ćwiczenia mięśni twarzy
  • rozpoznawanie odgłosów i ich pochodzenia
  • poprawne wypowiadanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, twardych i miękkich, przednio i tylnojęzykowe
  • poprawna artykulacja wyrazów dźwiękonaśladowczych

 

Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

 

  • analiza i synteza: zdania, wyrazu, wypowiedzi
  • wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
  • tworzenie rymów

 

Ćwiczenia w  mówieniu ze zrozumieniem:

 

  • pokazywanie dzieciom, jak należy się porozumiewać: patrząc w oczy, mówiąc wyraźnie, pełnymi zdaniami, spokojnym głosem itp.

 

Ćwiczenia w konstruowaniu poprawnych wypowiedzi:

 

  • wzbogacanie słownictwa
  • wypowiadanie się na temat ilustracji, nazywanie zbiorów i przedmiotów
  • używanie wyrazów bliskoznacznych, np. zabawa w skojarzenia
  • dostrzeganie przeciwieństw

 

Ćwiczenia akcentowania:

 

  • zaznaczanie najważniejszych słów (akcentowanych) w wypowiedzi np. gestem, klaśnięciem, tupnięciem
  • wskazywanie wyrazów poprawnie i błędnie akcentowanych

 

Autor Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Realizacja dziecięcych marzeń doprowadziła ją do ukończenia pedagogiki specjalnej, ogólnej oraz przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami terapii pedagogicznej. Uwielbia organizować maluchom czas, rozwijać ich zainteresowania i zdolności, tak by dodały im skrzydeł w dorosłym życiu.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję