Małe dziecko

Rozwój motoryczny dziecka - jak go wspomagać?

Rozwój motoryczny dziecka będzie prawidłowy bez gotowych zestawów ćwiczeń usprawniających. Podstawą jest przede wszystkim codzienna porcja ruchu, gimnastyki i zabaw ruchowych, jednak ograniczanie się do tego, że wyszaleje się w przedszkolu mija się z celem. Dziecko musi mieć możliwość codziennego, rozwijającego ruchu, czy to na podwórku, boisku, czy na podłodze w salonie.

 

Zabawy ruchowe nie tylko usprawniają motorycznie, ale także rozwijają intelektualnie, uczą życia w społeczeństwie, otwierają dziecko na siebie i innych. Dlatego dla obopólnej korzyści najlepiej bawić się razem z dzieckiem. O wiele więcej radości sprawi maluchowi wspólna gra w klasy niż wykonywanie poleceń: rzuć kamień, skocz trzy pola do przodu, obróć się… . Rozwój motoryczny zapewnią wszelkie zabawy naśladowcze, jak np. kalambury czy naśladowanie zwierzątek - to wielka frajda dla dziecka. Zadania, w których dziecko zachęcane jest do pokazania swoich umiejętności, jak np. wyrażenie zainteresowania: Ciekawe, czy potrafisz przejść po wyznaczonej linii z woreczkiem na głowie? Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że tak banalne, codzienne zabawy mają tak pozytywny wpływ na zdrowy rozwój motoryczny dziecka.

 

Jak wspomagać rozwój motoryczny?

 

Do rozwoju motorycznego niezbędny jest przede wszystkim podstawowy, codzienny ruch i samodzielność: schodzenie po schodach, mycie się, ubieranie, czesanie włosów, mycie zębów, trzymanie łyżki, spacer do przedszkola itp. Warto przypominać sobie o tych prostych zasadach, kiedy kolejny raz postanowimy ubrać dziecko sami, „bo szkoda czasu”.

Należy pamiętać o tym, że rozwój motoryczny dziecka nie sprowadza się tylko do posługiwania się kredkami czy pędzlem. Dziecko musi manipulować, wykonywać precyzyjne ruchy, kształtować różne rodzaje chwytu, ugniatać, formować z mas plastycznych, kształtować różnorodną siłę nacisku palców i dłoni, celować, precyzyjnie doklejać, nawlekać itp.. Najlepiej krok po kroku pokazać dziecku, jak wykonać dane zadanie, chyba że wymaga ono własnej inwencji twórczej. Jeśli zaś chcemy, aby dziecko narysowało żmudny szlaczek w liniaturze musimy wcześniej umożliwić mu „oswojenie się” z nim w przestrzeni, poprzez np. rysowanie dłonią w powietrzu, kredą na chodniku, tablicy, a dopiero później na kartce papieru. Możemy pokazać, jak ułożyć domek z kamyczków - dziecko wiernie odtwarza nasze dzieło. Można też układać obrazki według wzoru podanego na instrukcji, np. z figur geometrycznych czy kolorowych kartoników.  Podstawowa zasada usprawniania to rozpoczęcie od zabaw naśladowczych angażujących całe ciało, później ruchy ramion, rysowanie na dużych powierzchniach, np. patykiem na ziemi, powrót do starych zabaw w klasy, połączonych z dalszą aktywnością ruchową całego ciała.

 

Jak powinny wyglądać ćwiczenia?

 

Rozwój motoryczny dziecka to również kształtowanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, aby później bez problemu zacząć pisanie w zeszycie czy czytanie. Ćwiczenia, które pomogą nabyć umiejętność pisania to poza manualnymi wydzierankami, rysowaniem, wycinaniem, lepieniem i naklejaniem również bardzo proste zadania typu:

  • rysowanie palcem według wcześniej pokazanego wzoru, rysowanie w powietrzu, na końcu rysowanie na kartce
  • rysowanie w kratkach według instrukcji
  • zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki
  • ćwiczenia świadomości schematu ciała, orientacji w przestrzeni (szczególnie polecam Metodę Ruchu Rozwijającego- wspomaga rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, a przy okazji jest świetnym sposobem na zbliżenie emocjonalne rodzica i dziecka)
  • przekształcanie obrazków, dorysowywanie brakujących elementów
  • rysowanie szlaczków można urozmaicić wykorzystując do tego ścieralny mazak, kartkę z wzorkiem lub jego początkiem i foliową koszulkę. Kartkę wkładamy w koszulkę a dziecko ma większą frajdę kreśląc na folii, ścierając i zaczynając kolejny raz, przy okazji nie będziemy wyrzucać tuzina kartek na minutę; )
  • pamiętaj, że prawdziwą sztuką jest narysowanie szlaczka w liniaturze zeszytu, dlatego zacznij od powiększonej, kilkucentymetrowej liniatury.

 

Dodatkowych inspiracji szukaj w dziale zabaw dla malucha.

 

Autor Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Realizacja dziecięcych marzeń doprowadziła ją do ukończenia pedagogiki specjalnej, ogólnej oraz przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami terapii pedagogicznej. Uwielbia organizować maluchom czas, rozwijać ich zainteresowania i zdolności, tak by dodały im skrzydeł w dorosłym życiu.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję