Małe dziecko

Jak zachęcić dziecko do zabawy z rówieśnikami?

Niektóre dzieci nie mają problemów z wchodzeniem w interakcje, inne natomiast będą potrzebowały naszego wsparcia. Jakie korzyści płyną z zabawy z innymi dziećmi? Jak zachęcić do kontaktu z rówieśnikami?

Pierwsze dwa lata życia dziecka to przeważnie samodzielna zabawa bądź zabawa z osobą bliską z dużą jej ingerencją. Wchodzenie w interakcje społeczne, czyli zabawy z dziećmi zaczynają się mniej więcej około 2 roku życia, jednak często przejawia się głownie w zaciekawieniu drugą osobą i skupionym na sobie podejściem do zabawy. 3-latek próbuje już nawiązywać poprawne relacje społeczne, a dziecko 6-letnie z reguły powinno już radzić sobie w rozwiązywaniu problemów wynikających z zabawy z dziećmi, czyli współpracy i działania w grupie.

 

Jak zachęcić dziecko do zabawy z innymi dziećmi?

Aby dziecko chętnie bawiło się z rówieśnikami, było otwarte na inne dzieci i nie miało problemów z nawiązywaniem kontaktów w dalszym życiu, należy już od najmłodszych lat stwarzać mu możliwość przebywania i zabawy z rówieśnikami i dziećmi w różnym wieku. Dziecko i rówieśnik rozpoczynają integrację już w żłobku, na placu zabaw czy w przedszkolu – to wspaniałe miejsca służące poznawaniu innych dzieci. Jednak nie zapominajmy też o kontaktach w gronie rodziny, wspólnych wakacjach i spotkaniach ze znajomymi, które ułatwią wchodzenie w interakcje społeczne w przedszkolu nie wywołując dodatkowego stresu u dziecka. Dziecko łatwiej bierze wtedy udział w zabawach z innymi dziećmi.

 

Kilka sposobów na zachętę

Ważne jest tłumaczenie dziecku, kim jest rówieśnik i jakie korzyści wynikają ze wspólnej zabawy i uświadomienie, że razem można zdziałać więcej niż w pojedynkę, a niektóre zabawy możliwe są tylko, jeśli znajdzie się kompan do zabawy. Istotne jest również tłumaczenie dzieciom reguł obowiązujących podczas zabawy z dziećmi, np. odnośnie dzielenia się zabawkami, zasad fair-play, pierwszeństwa wykonania zadania. Już trzylatek potrafi zastosować się do takich zasad i przynajmniej próbuje bawić się zgodnie. :) W początkowej fazie rozwoju dziecka należy unikać zabaw zmierzających do rywalizacji, typu „kto pierwszy ten lepszy”, dzieciom wystarczy jedna taka zabawa, aby zaszufladkować słabszą osobę jako niezdarę i obniżyć jej poczucie własnej wartości.

I jeszcze jedna cenna wskazówka, nie zrażaj się, jeśli dziecko wróci z przedszkola lub placu zabaw z zadrapaniem czy stłuczonym kolanem. Jeśli podczas zabawy jesteś blisko własnego dziecka, możesz zareagować na sytuacje konfliktowe między dziećmi, a w przedszkolu zadba o to pani przedszkolanka. A całe zdarzenie poza lekkim uszczerbkiem na ciele przyniesie dziecku nowe doświadczenie i pozwoli podejmować próby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Tak jak w życiu, nie zawsze przecież interakcje z innymi ludźmi są łatwe i bezinwazyjne. Uczmy więc nasze dzieci sztuki kompromisu, asertywności i dbania o własne sprawy w porozumieniu i zgodzie z rówieśnikami, a oszczędzimy sobie stresu w późniejszych latach wychowania.

 

Autor Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Realizacja dziecięcych marzeń doprowadziła ją do ukończenia pedagogiki specjalnej, ogólnej oraz przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami terapii pedagogicznej. Uwielbia organizować maluchom czas, rozwijać ich zainteresowania i zdolności, tak by dodały im skrzydeł w dorosłym życiu.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję