Jak zgłosić narodziny dziecka online?
Imię wybrane? To teraz dzieli Cię kilka prostych kroków od rejestracji malucha bez wychodzenia z domu. Na takie rozwiązanie zdecydowali się rodzice ponad połowy dzieci urodzonych w ostatnich 12 miesiącach, trudno się dziwić – nie dość, że oszczędzasz czas, to jeszcze unikasz stania w urzędowych kolejkach. Na zgłoszenie dziecka masz 21 dni od otrzymania karty urodzenia, ale warto zająć się tym od razu, aby o niczym nie zapomnieć w ferworze nowych obowiązków. Od czego zacząć? Aby dokonać rejestracji, mama lub tata musi przede wszystkim mieć profil zaufany, służący do potwierdzenia tożsamości w internecie.
Nie masz profilu zaufanego? Zobacz, jak go założyć online:
Michał Czernecki tłumaczy, jak założyć profil zaufany przez internet. e-Polak potrafi!
5 kroków do rejestracji dziecka
Teraz, gdy masz już wszystko, czego trzeba do zarejestrowania malucha, znajdź wolną chwilę, weź komputer i działaj. Wejdź na portal GOV.pl i otwórz „konto Mój GOV” w prawym górnym rogu. Zaloguj się profilem zaufanym i wybierz e-usługę Zgłoś urodzenie dziecka.
- Krok 1: Oświadcz, że jesteś rodzicem.
- Krok 2: Sprawdź poprawność swoich danych oraz wprowadź dane drugiego rodzica.
- Krok 3: Uzupełnij dane dziecka (w tym imię).
- Krok 4: Wybierz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
- Krok 5: Sprawdź wszystkie informacje we wniosku i podpisz go profilem zaufanym.
W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu. Mogą się przydać, gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego potrzebował wyjaśnień.
Co jeszcze umożliwia e-usługa?
Warto wiedzieć także, że na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli dziecko zostanie zameldowane – także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – dodaje.
Szybko, łatwo i przyjemnie – każdy rodzic tylko tego potrzebuje :)